Zorgcontinuüm

De school wil kwalitatief hoogstaand onderwijs bieden aan elk kind.

Hiervoor hanteert de school een aantal strategieën en volgt de school een begeleidingstraject samen met leerkrachten en CLB. Hieronder schematisch weergegeven.

Hieronder volgt een korte beschrijving van het continuüm van zorg voor onze school.

Specifieke preventieve basiszorg  = kwaliteitsonderwijs

Voor ALLE leerlingen


De klasleraar :



Specifieke verhoogde zorg


Voor leerlingen met SPECIFIEKE ONDERWIJSBEHOEFTEN


Deze leerling heeft:


De klasleraar : 


Specifieke uitbreiding van de zorg


Indien een leerling onvoldoende profiteert van de klasaanpak en de doelen worden niet behaald.  Indien een leerling zich anders ontwikkelt of gedraagt dan de verwachtingen, dan is er uitbreiding van de zorg nodig.


Of indien het (zorg)team (klasleerkracht- co-teacher –  logo- kine) heeft geen zicht op wat reële doelen voor deze leerling kunnen zijn.


Er is nood aan feedback, ondersteuning bij het formuleren van onderwijsbehoeften.


Er is een vermoeden van een andere / ernstige / complexere  problematiek.


Dit alles moet worden gesignaleerd – geanalyseerd binnen een formeel gekaderd van overleg met verschillende participanten

=   klassenraad


mogelijk opstarten van een diagnostisch proces


Hoe?

De (klas)leraar signaleert aan de klassenraad ( via ortho) of cel leerlingenbegeleiding


De klassenraad :

de klassenraad =

CLB = partner en draaischijffunctie



Overstap naar een onderwijstype op maat

 

De klassenraad en de (klas)leraar stellen een onvoldoende draagvlak vast om blijvend in te gaan op de specifieke onderwijsbehoeften


We blijven de leerling ondersteunen.


We communiceren met de betrokken partners en bespreken mogelijke alternatieven.  Dit proces wordt ondersteund.


We begeleiden de ouders en de leerling bij de overstap  ð procedure


Een school/onderwijstype die adequater en gerichter inspeelt op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling en met een passend onderwijsaanbod